SAAB AB (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) je výrobce letadel a zbraní sídlící ve Švédsku.
Historie
Společnost Saab AB byla založena v roce 1937 v Trollhättanu sloučením společností SAAB a ASJA, sídlící v Linköpingu. Centrála společnosti se poté přesídlila do Linköpingu. Obchodní značku "Saab" nahradila značka "SAAB" kolem roku 1950.
Původně firma vyráběla letouny, po prvních letech existence však začala přemýšlet, jakým způsobem by rozšířila svou činnost a koncem 40. let 20. století začala vyrábět automobily. Divize automibilů (Saab Automobile) sídlila v Trollhättanu. Prvním modelem se stal automobil Saab 92001 a to 10. června 1947. Firma si brzy vytvořila pověst výrobce bezpečných a spolehlivých aut s pozoruhodnou konkurenceschopností.
Ke konci 50. let 20. století firma Saab pronikla na počítačový trh odkoupením společnosti Datasaab. Bylo totiž potřeba vyvinout malý počítač, který by se vešel do letounu a který by sloužil jako navigace. V průběhu 60. let bylo vyvinuto několik počítačů a prodáno evropským zemím (začaly se používat např. v bankovnictví). Počítač do letounů (CK 37) byl poprvé použit v roce 1971 ve Viggenu. Společnost byla v roce 1975 prodána společnosti Sperry UNIVAC, zatímco Saab nadále vyvíjel svá počítačová zařízení do letounů.
V květnu roku 1965 se název společnosti změnil na Saab AB, aby už z názvu byl patrný široký rozsah činností firmy. V roce 1968 se Saab AB sloučil s výrobcem nákladních aut Scania-Vabis a v období let 1969 a 1995 se společnost jmenovala Saab-Scania AB. Společnost General Motors zakoupila 51 % automobilové divize Saab Automobile v roce 1990, zbytek akcií získala v následující dekádě. V důsledku změn ve vlastnictví společnosti v 90. letech 20. století se pro společnost obnovil název Saab AB.
V roce 1995 společnosti Saab Military Aircraft a British Aerospace (nyní BAE Systems) vytvořily společný podnik Saab-BAe Gripen AB s cílem mezinárodně vyrábět a prodávat letouny Gripen. Tato spolupráce byla v roce 2001 rozšířena vytvořením Gripen International za stejným účelem. Od roku 1998 byla největším akcionářem Saabu britská letecká společnost BAE Systems, jejíž předchůdce British Aerospace odkoupil 35% podíl ve společnosti od společnosti Investor AB. V lednu roku 2005 BAE snížila svůj podíl akcií na 20%. Investor AB rovněž drží 20% podíl. Investor AB ovládá 38% hlasovacích právem a současně je spolu s dalšími institucemi rodiny Wallenbergů majoritním vlastníkem.
V prosinci roku 2005 se Saab zapojil jako generální partner do projektu Dassault nEUROn. V říjnu roku 2008 společnost oznámila záměr sloučit své činnosti se společností Simrad Optronics. Tento nový útvar bude vyvíjet technicky vyspělé optroelektronika výrobky a bude sídlit v Norsku, nicméně další náležitosti této dohody nebyly doposud projednány.[zdroj?]
1. července 2010 byla firma restrukturalizována – z patnácti jednotek se stalo pět: Aeronautics (letectví), Dynamics (obranné systémy a technologie), Electronic Defence Systems (řešení pro sledování, detekci a lokalizaci hrozeb, ochranu platforem a armádních jednotek), Security and Defence Solutions (technologie pro odhalení možných hrozeb, výcvik a příprava na krizové scénáře) a Support and Services (Servis a podpora pro jakoukoliv operaci). Tato restrukturalizace podniku vychází ze záměru více se orientovat nazákazníka a na tržní prostředí.
Diskusní téma: Saab
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.