Deset největších milníků automobilky Škoda
Domácí automobilka představí své nejvýznamnější milníky historie na výstavě Techno Classica v Essenu. Tohle je desítka těch nejdůležitějších, které v průběhu let měnily tvář Škodovky.
1. L&K motocykleta Slavia typ CCD (1904 - 1907)
Václav Laurin a Václav Klement jako mnozí automobiloví průmyslníci začali s výrobou jídních kol, od roku 1899 také motocyklů. Slavia typ CCD byl nejrozšířenějším dvouválcovým modelem značky a ve čtyřech letech se jej vyrobilo v počtu 675 kusů.
2. L&K Voiturette typ A (1905 - 1907)
Roku 1905 vznikl první automobil značky Laurin & Klement. Voiturette typ A (z francouzského "vozíček" či "malé auto") poháněl tehdy unikátní vodou chlazený dvouválec o objemu 1,1 litru, který ze se vydal sedm koní. Na svou dobu se také jednalo o levný vůz, vyšel na tehdejších 3 600 korun.
3. L&K typ S (1911 - 1925)
Laurin & Klement typ S je jedním z vůbec nejúspěšnějších modelů značky. V období let 1911 až 1925 vzniklo v různých provedeních kolem dvou tisíc aut, která se vyznačovala především velkou spolehlivostí provozu. Řadový čtyřválec o objemu 1,8 litru poskytoval výkon 14 koní.
4. L&K Škoda typ 110 (1925 - 1929)
V červnu 1925 se automobilka Laurin & Klement sloučila se Škodovými závody v Plzni, které byly tehdy největším českým průmyslovým podnikem. Stodesítka nesla na přídi loga obou značek a v různých karosářských variantách, včetněroadsteru i kabrioletu, vniklo celkem 2 985 vozů.
5. Škoda 420 "Popular" (1934 - 1945)
Škoda 420 byla revoluční svojí lehkou konstrukcí a motory s rozvodem OHV, kdy v podstatě založila novou úspěšnou řadu vozů s páteřovým rámem místo do té doby používaného žebřinového rámu. Kromě toho Popular umožnil širokým vrstvám splnit si sen o vlastnictví automobilu. Koupilo si jej více jak 5 000 zákazníků.
6. Škoda 1200 Sedan (1952 - 1956)
Poválečná Škoda 1200 byla unikátní použitím celokovové karoserie namísto do té doby obvyklé smíšené konstrukce ze dřeva a kovu. Karoserie nebyla revoluční jenom materiálově, jako první Škodovka byla testována také v aerodynamickém tunelu. Ve verzích sedan, roadster, dodávka a station wagon (kombi) vniklo celkem 33 599 vozů řady 1200.
7. Škoda 440 "Spartak" (1955 - 1959)
Spartak znamenal pro Škodovku cenově dostupný, lidový vůz, který však dostojí aktuálním moderním trendům. Číslo 440 symbolizuje použití řadového čtyřválce o výkonu 40 koní, za pět let výroby vzniklo 75 417 kusů.
8. Škoda 1000 MB (1964 - 1969)
Škoda 1000 MB slaví půl století od vzniku, čím si ale vysloužila status milníku? Jako první Škodovka byla postavena s koncepcí "všechno vzadu". Embéčko začalo novou éru značky a ve své třídě stanovilo měřítka v oblasti techniky a komfortu. Za šest let sjelo z linky celkem 443 156 vozů, více než polovina mířila za hranice, dokonce až do Austrálie nebo na Nový Zéland.
9. Škoda 125 L (1976 - 1990)
Kdo by neznal Škodu typové řady 742? Mezi lety 1976 až 1990 vniklo 2 011 044 aut tohoto typu, mezi nimi i kupé Garde a Rapid, které v dnešní době i přes relativně velký vyrobený počet patří k vyhledávaným sběratelským kouskům. Celohliníkový motor 1,3 litru o výkonu 58 koní a jeho deriváty . přežily až do nového tisíciletí
10. Škoda Favorit (1988 - 1995)
Škoda Favorit a kombi Forman znamená pro automobilku vstup do nové, moderní éry vozů s pohonem předních kol. Bohužel však ani design od věhlasného italského studia Bertone nedokázal zakrýt fakt, že byl Favorit už na počátku svého vzniku zastaralým autem. Přesto se ho vyrobilo 783 167 kusů a modelu Felicia, který z něj technicky vycházel, dokonce přes 915 tisíc.
Bonus: Škoda Octavia (1996 - 2010)
Autombilka po sloučení s koncernem Volkswagen dostala přístup k moderní technice, což znamenalo, že se Octavia stala skutečně moderním autem a obrovským hitem, především pro svoji praktičnost. Ve verzi Tour vydržela ve výrobě současně s druhou generací, ta třetí je nyní nejprodávanějším modelem značky.