Ford Focus - Velké překvapení
Ford Focus byl v roce 1998 velkým překvapením, zejména zásluhou originálních tvarů. Dodnes v mnoha ohledech vítězí nad novými soupeři a navíc jako ojetý je nečekaně spolehlivý.
Ford Focus je bezesporu jedním z nejzdařilejších kompaktních vozů, jaké kdy kdo udělal. Charakteristické tvary jej odlišují od ostatních a dodnes nepůsobí zastarale, dále model nabízí štědrý vnitřní prostor a hlavně vynikající jízdní vlastnosti. Jako první z evropských kompaktů nabídl focus víceprvkovou zadní nápravu, jenž zaručuje maximální přilnavost zadních kol k vozovce a vzornou ovladatelnost na hranici smyku. Propracované řešení, jenž tím nejvhodnějším způsobem redukuje koncepční nedotáčivost vozu s motorem vpředu, dodnes někteří konkurenti nemají (Renault Mégane, Peugeot 307 či Opel Astra). Ti se spoléhají na jednoduchá vlečená ramena.
U Focusu se navíc velmi zdařilo naladění odpružení, takže přes nerovnosti vozovky se nese s klidem manažerského sedanu. Přesto umožňuje i hodně sportovní jízdu. To mluvíme o běžných verzích. Ty sportovní jsou totiž vzhledem k možnostem modelu spíše zklamáním. Verze ST 170 (s motorem 2,0i 16V/127 kW vybaveným proměnným časováním ventilů a šestistupňovou převodovkou) postrádá výraznější zátah z nízkých otáček a ostrá RS 220 (s motorem 2,0i 16V turbo/158 kW) vyrobená vlimitované sérii a prodávaná za dosti peprnou cenu ztěží bude v autobazarech k vidění.
Pokud má zdařilý model, nabízený jako tří či pětidveřový hatchback nějaké slabiny, pak je to nabídka motorů. Naprosto skvělou pohonnou jednotkou je zážehová šestnáctistovka ovýkonu 74 kW (viz. test). Není proto potřeba hledat výkonnější alternativy, které vlastně ani nemůžeme doporučit. S motorem 1,8i 16V (85 kW) vůz dosáhne rychlosti 100 km/h jen o 0,1 s dříve (za 10,4 s), zato má citelně vyšší spotřebu, v praxi i kolem devíti a půl litru. A 96 kW dvoulitr také není žádným dravcem, ale spíše hladovým otesánkem. Navíc zatímco sada pro výměnu rozvodového řemene na 1,6 litrový motor stojí 2426 Kč (nebo 3300 Kč u modernizované verze produkované od 10/2001), tak u osmnáctistovky to je již 5193 Kč, jelikož se musí měnit i obě řemenice. Obecně však platí, že díly na Ford Focus jsou nečekaně levné, v mnoha případech levnější, než na Škodu Octavii.
Ford Focus tak nezatíží rodinný rozpočet účty za pravidelný servis, a většině majitelů nepřipraví ani žádná nepříjemná překvapení. Nanejvýš začne být hlučná zadní náprava, to pak je potřeba vyměnit silentbloky jejího stabilizátoru a jeho táhla. U vozů z prvních let výroby zkontrolujte, zda předchozí majitel zareagoval na svolávací akce. V roce 1999 se to týkalo regulátorů alternátoru (které dávaly příliš vysoký proud a ničily akumulátory), o rok později třeba řídicích jednotek 1,6 litrového motoru. Nepřesné palivoměry a palubní počítače však zlobí majitele vozu dodnes, na vině bývá plovák v nádrži.
V autobazarech vyhledávané jsou přeplňované vznětové motory o objemu 1,8 litru. Jejich výhodou je, že oproti konkurenčním 1,9 TDI, 1,9 JTD, 1,9 dCi či 2,0 HDI spadají do nižší sazby povinného ručení. Do roku 2001 používaly výhradně přímé vstřikování radiálním čerpadlem (TDDi), od tohoto data se objevují i pružnější a tišší jednotky s Common-Railem (TDCi). Krom toho, že starší provedení je proti konkurenci při chodu o něco méně kultivované, tak se u vznětových motorů focuse vyskytuje jeden poměrně drahý problém – karbonem zanesený ventil recirkulace výfukových plynů (tzv. EGR ventil). Závada se projevuje výrazně zvýšenou kouřivostí a nevýrazným tahem motoru a pomůže pouze výměna ventilu. Ten se však mění i se sacím potrubím, za což zaplatíte zhruba osm tisíc Kč.
Velmi dobrou spolehlivost a odolnost Fordu Focus potvrzují statistiky německých orgánů technického dozoru (TÜV). V roce 2002 v ní Focus dokonce mezi tříletými vozy naprosto překvapivě zvítězil, o rok později skončil šestnáctý a letos na stále ještě vysoce nadprůměrném 29. místě.
SPOLEHLIVOST | vysoká |
TECHNICKÁ ÚROVEŇ | vysoká (vyjma TDDi) |
CENY OJETIN | vysoké (zejména Turnier TDCi) |
PROVOZNÍ NÁKLADY | průměrné |
SERVIS | dostupný, levný |
CHARAKTERISTIKA
Karosérie | tří či pětidvéřový hatchback, sedan nebo kombi |
Motory | zážehové řadové čtyřválce 1,4i 16V (55 kW), 1,6i 16V (74 kW), 1,8i 16V (85 kW), 2,0i 16V ST 170 (127 kW), 2,0i 16V (96 kW), 2,0i 16V turbo RS (158 kW) či přeplňované vznětové řadové čtyřválce 1,8 TDDi (55 nebo 66 kW), 1,8 TDCi (74 nebo 85 kW) |
Pohon | přední kola |
Rozměry | 4292x1702x1481 mm a verze Turnier 4454x1702x1532 mm |
Rozvor | 2615 mm |
Zavazadlový prostor | 490 l (sedan) a 520 l (kombi) |
Palivová nádrž | 55 l |
Oficiální prodej v ČR | ano |
PŘEDNOSTI
+ dodnes přitažlivý design, vnitřní prostornost + komfort
+ spolehlivost (zejména se zážehovými motory)
+ pružný výkonný a úsporný motor 1.6i 126V
+ levné náhradní díly
+ nízké zákonné pojištění u vznětových motorů
+ relativně levný servis
+ vynikající jízdní vlastnosti a komfort odpružení
+ velmi dobré odhlučnění (zážehové verze)
+ přesné řízení i řazení
NEDOSTATKY
- motory 1.8i 16V a 2.0i 16V s vysokou spotřebou paliva
- sportovní provedení ST 170 postrádá tah z nízkých otáček
- tvar palubní desky se ne každému zamlouvá
- lacině působící materiály uvnitř (základní verze)
- hlučné motory TDDi s relativně vyšší spotřebou paliva
NEJČASTĚJŠÍ ZÁVADY
· vůle v táhlech a uloženích zadního příčného stabilizátoru
· zanesený EGR ventil (diesel)
· nepřesný palivoměr (plovák v nádrži)
· zvlněné brzdové kotouče (občas)
· vadný regulátor alternátoru (do 1999)
· závady řídicích jednotek motorů 1.6i (do 2000)
· vadné relé palivového čerpadla (do 1999)
· prasklé vstřikovací potrubí (motory TDDi)
· prasklý rozvodový řemen (diesel z roku 2000)
· vadný software řídicích jednotek (do 1999)
· praskající výfuky (do 2000)
· rychle opotřebené klíčky
JAK ŠEL ČAS
1998: Představení modelu. Tří či pětidveřový hatchback, čtyřdveřový sedan a kombi Turnier. Motory Zetec 1,4i 16V, 1,6i 16V, 1,8i 16V, 2,0i 16V a turbodiesel 1,8 TDDi (66 kW).
1999: Nově slabší verze turbodieselu 1,8 TDDi (55 kW). U nás se prakticky nevyskytuje.
2001: Modernizace modelu. Účinnější dvouparabolové světlomety, nový motor 1,8 TDCi (85 kW) s přímým vstřikováním Common-Rail.
2002: Sportovní verze ST 170, slabší verze motoru 1,8 TDCi (74 kW) s o něco menším zátahem ve vysokých otáčkách.
2003: Limitovaná série ostrého Focusu RS 220.
2004: Zahájen prodej druhé generace na platformě společné s Mazdou3 a Volvem S40.
Doporučený model
1,6i 16V (74 kW). Zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod DOHC, elektronické vícebodové vstřikování paliva
Důvody: Pružný rychle reagující a dobře odhlučněný motor je spojen s dlouhými převody (vyjma sportovní verze Trend), takže například již na třetí rychlostní stupeň vyvine rychlost 150 km/h. Proto tiše a s nízkou spotřebou paliva zvládá i dlouhé cesty po dálnici.
Nebrat
1,8 TDDi (55 kW). Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, osmiventilový rozvod OHC, přímé vstřikování paliva radiálním čerpadlem
Důvody: Turbodiesely od Fordu nepatří k nejspolehlivějším, a to platí i pro tyto nové. Než dostaly Common-Rail, byly pod označením TDDi dost hlučné. Základní verze s výkonem 55 kW se u nás neprodávala a již proto nemá cenu ji jako ojetou vyhledávat.Ford Focus byl v roce 1998 velkým překvapením, zejména zásluhou originálních tvarů. Dodnes v mnoha ohledech vítězí nad novými soupeři a navíc jako ojetý je nečekaně spolehlivý.
Ford Focus je bezesporu jedním z nejzdařilejších kompaktních vozů, jaké kdy kdo udělal. Charakteristické tvary jej odlišují od ostatních a dodnes nepůsobí zastarale, dále model nabízí štědrý vnitřní prostor a hlavně vynikající jízdní vlastnosti. Jako první z evropských kompaktů nabídl focus víceprvkovou zadní nápravu, jenž zaručuje maximální přilnavost zadních kol k vozovce a vzornou ovladatelnost na hranici smyku. Propracované řešení, jenž tím nejvhodnějším způsobem redukuje koncepční nedotáčivost vozu s motorem vpředu, dodnes někteří konkurenti nemají (Renault Mégane, Peugeot 307 či Opel Astra). Ti se spoléhají na jednoduchá vlečená ramena.
U Focusu se navíc velmi zdařilo naladění odpružení, takže přes nerovnosti vozovky se nese s klidem manažerského sedanu. Přesto umožňuje i hodně sportovní jízdu. To mluvíme o běžných verzích. Ty sportovní jsou totiž vzhledem k možnostem modelu spíše zklamáním. Verze ST 170 (s motorem 2,0i 16V/127 kW vybaveným proměnným časováním ventilů a šestistupňovou převodovkou) postrádá výraznější zátah z nízkých otáček a ostrá RS 220 (s motorem 2,0i 16V turbo/158 kW) vyrobená vlimitované sérii a prodávaná za dosti peprnou cenu ztěží bude v autobazarech k vidění.
Pokud má zdařilý model, nabízený jako tří či pětidveřový hatchback nějaké slabiny, pak je to nabídka motorů. Naprosto skvělou pohonnou jednotkou je zážehová šestnáctistovka ovýkonu 74 kW (viz. test). Není proto potřeba hledat výkonnější alternativy, které vlastně ani nemůžeme doporučit. S motorem 1,8i 16V (85 kW) vůz dosáhne rychlosti 100 km/h jen o 0,1 s dříve (za 10,4 s), zato má citelně vyšší spotřebu, v praxi i kolem devíti a půl litru. A 96 kW dvoulitr také není žádným dravcem, ale spíše hladovým otesánkem. Navíc zatímco sada pro výměnu rozvodového řemene na 1,6 litrový motor stojí 2426 Kč (nebo 3300 Kč u modernizované verze produkované od 10/2001), tak u osmnáctistovky to je již 5193 Kč, jelikož se musí měnit i obě řemenice. Obecně však platí, že díly na Ford Focus jsou nečekaně levné, v mnoha případech levnější, než na Škodu Octavii.
Ford Focus tak nezatíží rodinný rozpočet účty za pravidelný servis, a většině majitelů nepřipraví ani žádná nepříjemná překvapení. Nanejvýš začne být hlučná zadní náprava, to pak je potřeba vyměnit silentbloky jejího stabilizátoru a jeho táhla. U vozů z prvních let výroby zkontrolujte, zda předchozí majitel zareagoval na svolávací akce. V roce 1999 se to týkalo regulátorů alternátoru (které dávaly příliš vysoký proud a ničily akumulátory), o rok později třeba řídicích jednotek 1,6 litrového motoru. Nepřesné palivoměry a palubní počítače však zlobí majitele vozu dodnes, na vině bývá plovák v nádrži.
V autobazarech vyhledávané jsou přeplňované vznětové motory o objemu 1,8 litru. Jejich výhodou je, že oproti konkurenčním 1,9 TDI, 1,9 JTD, 1,9 dCi či 2,0 HDI spadají do nižší sazby povinného ručení. Do roku 2001 používaly výhradně přímé vstřikování radiálním čerpadlem (TDDi), od tohoto data se objevují i pružnější a tišší jednotky s Common-Railem (TDCi). Krom toho, že starší provedení je proti konkurenci při chodu o něco méně kultivované, tak se u vznětových motorů focuse vyskytuje jeden poměrně drahý problém – karbonem zanesený ventil recirkulace výfukových plynů (tzv. EGR ventil). Závada se projevuje výrazně zvýšenou kouřivostí a nevýrazným tahem motoru a pomůže pouze výměna ventilu. Ten se však mění i se sacím potrubím, za což zaplatíte zhruba osm tisíc Kč.
Velmi dobrou spolehlivost a odolnost Fordu Focus potvrzují statistiky německých orgánů technického dozoru (TÜV). V roce 2002 v ní Focus dokonce mezi tříletými vozy naprosto překvapivě zvítězil, o rok později skončil šestnáctý a letos na stále ještě vysoce nadprůměrném 29. místě.
SPOLEHLIVOST | vysoká |
TECHNICKÁ ÚROVEŇ | vysoká (vyjma TDDi) |
CENY OJETIN | vysoké (zejména Turnier TDCi) |
PROVOZNÍ NÁKLADY | průměrné |
SERVIS | dostupný, levný |
CHARAKTERISTIKA
Karosérie | tří či pětidvéřový hatchback, sedan nebo kombi |
Motory | zážehové řadové čtyřválce 1,4i 16V (55 kW), 1,6i 16V (74 kW), 1,8i 16V (85 kW), 2,0i 16V ST 170 (127 kW), 2,0i 16V (96 kW), 2,0i 16V turbo RS (158 kW) či přeplňované vznětové řadové čtyřválce 1,8 TDDi (55 nebo 66 kW), 1,8 TDCi (74 nebo 85 kW) |
Pohon | přední kola |
Rozměry | 4292x1702x1481 mm a verze Turnier 4454x1702x1532 mm |
Rozvor | 2615 mm |
Zavazadlový prostor | 490 l (sedan) a 520 l (kombi) |
Palivová nádrž | 55 l |
Oficiální prodej v ČR | ano |
PŘEDNOSTI
+ dodnes přitažlivý design, vnitřní prostornost + komfort
+ spolehlivost (zejména se zážehovými motory)
+ pružný výkonný a úsporný motor 1.6i 126V
+ levné náhradní díly
+ nízké zákonné pojištění u vznětových motorů
+ relativně levný servis
+ vynikající jízdní vlastnosti a komfort odpružení
+ velmi dobré odhlučnění (zážehové verze)
+ přesné řízení i řazení
NEDOSTATKY
- motory 1.8i 16V a 2.0i 16V s vysokou spotřebou paliva
- sportovní provedení ST 170 postrádá tah z nízkých otáček
- tvar palubní desky se ne každému zamlouvá
- lacině působící materiály uvnitř (základní verze)
- hlučné motory TDDi s relativně vyšší spotřebou paliva
NEJČASTĚJŠÍ ZÁVADY
· vůle v táhlech a uloženích zadního příčného stabilizátoru
· zanesený EGR ventil (diesel)
· nepřesný palivoměr (plovák v nádrži)
· zvlněné brzdové kotouče (občas)
· vadný regulátor alternátoru (do 1999)
· závady řídicích jednotek motorů 1.6i (do 2000)
· vadné relé palivového čerpadla (do 1999)
· prasklé vstřikovací potrubí (motory TDDi)
· prasklý rozvodový řemen (diesel z roku 2000)
· vadný software řídicích jednotek (do 1999)
· praskající výfuky (do 2000)
· rychle opotřebené klíčky
JAK ŠEL ČAS
1998: Představení modelu. Tří či pětidveřový hatchback, čtyřdveřový sedan a kombi Turnier. Motory Zetec 1,4i 16V, 1,6i 16V, 1,8i 16V, 2,0i 16V a turbodiesel 1,8 TDDi (66 kW).
1999: Nově slabší verze turbodieselu 1,8 TDDi (55 kW). U nás se prakticky nevyskytuje.
2001: Modernizace modelu. Účinnější dvouparabolové světlomety, nový motor 1,8 TDCi (85 kW) s přímým vstřikováním Common-Rail.
2002: Sportovní verze ST 170, slabší verze motoru 1,8 TDCi (74 kW) s o něco menším zátahem ve vysokých otáčkách.
2003: Limitovaná série ostrého Focusu RS 220.
2004: Zahájen prodej druhé generace na platformě společné s Mazdou3 a Volvem S40.
Doporučený model
1,6i 16V (74 kW). Zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod DOHC, elektronické vícebodové vstřikování paliva
Důvody: Pružný rychle reagující a dobře odhlučněný motor je spojen s dlouhými převody (vyjma sportovní verze Trend), takže například již na třetí rychlostní stupeň vyvine rychlost 150 km/h. Proto tiše a s nízkou spotřebou paliva zvládá i dlouhé cesty po dálnici.
Nebrat
1,8 TDDi (55 kW). Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, osmiventilový rozvod OHC, přímé vstřikování paliva radiálním čerpadlem
Důvody: Turbodiesely od Fordu nepatří k nejspolehlivějším, a to platí i pro tyto nové. Než dostaly Common-Rail, byly pod označením TDDi dost hlučné. Základní verze s výkonem 55 kW se u nás neprodávala a již proto nemá cenu ji jako ojetou vyhledávat.
Diskusní téma: Ford Focus
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.